Jaká je životnost autobaterie?
Životnost autobaterie nelze jednoznačně určit – její délku ovlivňuje velké množství faktorů, zejména způsob používání, který si dále popíšeme. Správně používaná a udržovaná autobaterie by měla zvládnout bez problémů fungovat zhruba 5 let. Při nesprávném používání ji můžete zničit klidně za týden.
Co je vlastně autobaterie?
Autobaterie je úložiště elektrické energie, která umožňuje start vozidla a provoz všech elektrických a elektronických systémů vozidla ať už při nenastartovaném vozu tak při jeho jízdě. Autobaterie je dobíjena díky alternátoru, přičemž po každém startu musí vozidlo dobít autobaterii o energii kterou spotřebovalo na start.
Co má vliv na životnost autobaterie?
- Úroveň nabití
- Cyklické použití
- Prostředí kde je provozována (teplota)
Úroveň nabití
Pro autobaterii zásadní parametr, který udržuje chemické parametry v rovnováze a díky tomu nedochází k degradaci materiálů použitých v autobaterii.
U vybité autobaterie dochází k degradaci, při hluboce vybité autobaterii je dokonce degradace tak rychlá, že stačí den hlubokého vybití aby byla autobaterie již nepoužitelná.
Zde samozřejmě hrají roli faktory jako jízda na velmi krátké trasy (například dva kilometry do obchodu a zpátky). To vše umocňuje pokud se to odehrává v zimě.
Zde je důležité zmínit, že vozidlo si nedokáže autobaterii nabít zcela na 100% jako to umí nabíječka autobaterií – zároveň vozidlo dobíjí autobaterii hlavně s cílem dobít co nejvíce energie na další start, zatímco mikroprocesorová nabíječka nabíjí různými napětími a různým proudem v průběhu celého nabíjecího cyklu, čímž v autobaterii dokáže zvrátit některé procesy, které byly vyvolány právě nabíjením ve vozidle.
Cyklické použití
Autobaterie je konstruována na určité množství cyklů. Cyklus znamená vybití a následné nabití autobaterie. Autobaterie ale nemají tzv. paměťový efekt, takže je jedno jestli je autobaterie dobita jen do poloviny – neznamená to že pokud ji budete nabíjet z poloviny tak jste vyčerpali jeden cyklus.
Prostředí
Autobaterii nesvědčí ani přílišný chlad a ani vysoké teploty. Autobaterie degradují za vysokých teplot. K nejčastějšímu selhávání autobaterií tak dochází po mrazivých nocích a při tropických teplotách. Pokud je autobaterie umístěna například v kufru – má více méně stabilní prostředí a není ohřívána motorem. Pokud je umístěna v motorovém prostoru – bude mít velmi pravděpodobně stejná autobaterie kratší životnost než autobaterie umístěná v kufru. Toto je ovšem dáno konstrukčním řešením vozidla a vy jako uživatel to nemůžete nijak ovlivnit. U moderních vozidel jsou už ale poměrně dlouho používány různé tepelné štíty a kryty, které odstíní od baterie největší množství tepla, které motor produkuje.
Co dělat pro nejdelší životnost autobaterie?
Záleží na použití vozidla. Pokud jezdíte dlouhé trasy a nepoužíváte start-stop systém pro významné prodloužení životnosti autobaterie bude stačit autobaterii dvakrát ročně dobít kvalitní nabíječkou. Ideálně si to termínově spojit třeba s výměnou pneumatik.
Pokud jezdíte významně kratší trasy, je na místě autobaterii dobíjet – samozřejmě pokud máte tu možnost – třeba i jednou měsíčně.