Solární nabíječka autobaterií – funguje a má smysl?

Na internetu můžete zakoupit větší či menší solární panel s koncovkou do zapalovače či s krokosvorkami, který se honosí názvem „nabíječka autobaterií“. Funguje to vůbec? Má smysl to používat? A dokáže to nabít autobaterii například na parkovišti před panelákem?

 

Bezdrátové nabíjení

Při parkování na ulici či veřejných parkovištích nejen ve velkých městech prakticky neexistuje možnost jak nabít autobaterii. V podzemních garážích panelových domů sice většinou nějaká zásuvka existuje, ta je ale většinou zamknutá nebo určená jen pro údržbu garáží. Nabít si tak auto v případě, že bydlíte v paneláku není vůbec lehký úkol. Pokud byste chtěli autobaterii nabít třeba v nějakém servisu, vyžadovalo by to buď mít náhradní autobaterii nebo se spokojit s tím, že budete v případě vybité autobaterie i třeba deset hodin bez auta, protože nabíjení je zdlouhavá činnost a bohužel nejde nijak urychlit.

Solární nabíječka tak svádí k tomu, že díky bezdrátovému zdroji elektrické energie (ze slunce a následně solárního panelu) budete moci autobaterii dobít i prostým stáním venku na ulici. Je tomu ale skutečně tak?

Parametry a nabíjecí výkony solárních nabíječek

Napětí

Většina solárních panelů je konstruována tak, že jejich výstupní napětí je 12V. Při solárních elektrárnách na domech lze různými typy zapojení docílit třeba napětí 24V či 48V čímž se v podstatě omezuje proud a tím pádem snižuje potřeba tlustých a drahých vodičů.

Solární nabíječky určené pro nabíjení akumulátorů ve vozidle mají vždy výstupní napětí 12V, což na první pohled nevypadá vůbec zle. 12V je napětí, kterým je protkána většina elektroniky v autě, takže to vypadá vcelku nadějně.

Nabíjecí proudy

Nabíjecí proudy se pohybují (samozřejmě podle toho jak moc svítí sluníčko, jaký je sklon panelu a jak moc ideální je jeho umístění) od 100mA po 6W při použití už poměrně velkého panelu o velikosti 50x40cm.

Pokud bereme, že ideální nabíjecí proud je 1/10 kapacity autobaterie tak i při velmi malé autobaterii typu 44Ah se jedná o nabíjecí proud 4.4A. Při napětí 12V by se tak jednalo o potřebu nabíjení cca 50W.

Udržovací solární nabíječka

Někteří výrobci i prodejci uvádí už v názvu produktu, že se jedná o tzv. udržovací nabíječku. S tím by se dalo souhlasit. Moderní nabíječky – mikroprocesorové do zásuvky na 230V se po ukončení nabíjecího cyklu přepnou do tzv. udržovacího režimu. Tam podle konkrétního typu nabíječky buď do akumulátoru stále proudí proud v řádech desítek mA nebo nabíječka čeká na mírná pokles baterie a poté nabíječka akumulátor zase dobije.

Problém však je v tom, že jako udržovací napětí nestačí 12V, které je na výstupu solárního panelu. Akumulátor se nabíjí třeba až 14.4V a jeho nominální napětí u kterého se považuje akumulátor za nabitý je 12.6V.

Solární nabíječka je tedy udržovací z toho pohledu, že pokud máte akumulátor vybitý třeba na 11.5V, nabíjíte jej velmi nízkými proudy napětím 12V.

Konec čísel, jaká je praxe?

Solární nabíječku jsme sami vyzkoušeli ve starším vozidle Ford Transit Custom z roku 2006 s dieselovým motorem. Toto auto mělo zapalovač stále pod napětím i při vypnutém zapalování a zamknutém vozidle, proto jsme pro nabíjení zvolili výstup pomocí konektoru do zapalovače.

Solární nabíječka byla položená za čelním skle na palubní desce a to v létě. Podle návodu měla být umístěna přiloženými přísavkami přímo na čelní sklo vozu pro lepší efektivitu. Nabíječka vlivem své váhy ale pravidelně odpadávala a tak jsme ji nechali ležet jen tak na palubní desce.

Výsledek je takový, že vozidlo při dlouhém stání – několik týdnů bez problémů odemykalo a startovalo.

Závěr

Solární nabíječka mi ze začátku i vlivem bydliště na sídlišti v Praze přišla jako fantastický nápad. Může sloužit poměrně dobře jako pojistka toho, že se alespoň dostanete do auta (odemknete centrální zamykání) v případě, že máte více aut (třeba veterány) které parkujete někde na otevřené ploše ideálně zamknuté či hlídané.

Nevýhody jsou především v nízkém nabíjecím napětí, pomalém dobíjení (dáno prostě fyzikálními zákony). Z dlouhodobého hlediska se nejedná o nejlepší způsob jak nabíjet akumulátor – nabíječka jej v podstatě neustále udržuje v podvybitém stavu.

Výhody:

  • Nabíječka skutečně poskytuje nějaký výkon i za čelním sklem vozidla
  • Přenosný a autonomní systém
  • Jednoduché použití v případě využití nabíjení přes zapalovač

Nevýhody:

  • Negativní vliv na životnost akumulátoru
  • Při nejvyšší potřebě využití (v zimě) prakticky není prostor kdy by dobíjela (málo slunce, zasněžené čelní sklo, apod.)
  • Ve městě je za oknem dost vidět – podle návodu by měla být připevněná přísavkami přímo na sklo pro vyšší efektivitu – hrozí, že obzvlášť někdo neznalý vám rozbije boční sklo a nabíječku ukradne