Napětí autobaterie

Napětí autobaterie je nejzákladnějším ukazatelem toho jak na tom naše autobaterie je.

Jak zkontrolovat napětí autobaterie?

Kontrolu napětí autobaterie lze provést kterýmkoli obyčejným multimetrem nastaveným na rozsah 20V a přiloženým na svorky autobaterie. Měření samozřejmě provádějte v klidovém stavu akumulátoru bez zátěže – ne hned po jízdě (musí se ještě ustálit chemické procesy vzniklé dobíjením za jízdy), ne se zapnutým autorádiem a rozsvícenými světly. Ideální je tedy nějakou dobu počkat aby se auto tzv. “uspalo”. Většinou se doporučuje jako dostatečný interval 20 – 30 minut.

Průběžnou kontrolu napětí i dobíjení lze sledovat také pomocí obyčejného voltmetru do zásuvky zapalovače. Tato hodnota je sice orientační, ale rozhodně lepší než nic.

V některých vozidlech – dnes už je to prakticky rarita je voltmetr součástí přístrojového štítu. V takovém případě můžete hodnotu kontrolovat pravidelně.

Správné napětí autobaterie

Běžné napětí ve kterém se autobaterie nejčastěji pohybuje je mezi 12,2 – 12,8V přičemž většinou se považuje za nabitý akumulátor s napětím nad 12,6V a za vybitý akumulátor s napětím nižším než 12,2V. Pokud klesne napětí pod 12,2V je dobré akumulátor co nejdříve nabít buď nabíječkou nebo delší jízdou.

Při startování klesá napětí autobaterie podle jejího stavu, stavu a stáří vozidla a venkovní teploty krátkodobě i pod 10V.

Napětí Stav nabití Co dělat
více než 12,6V 100% Není potřeba dobíjet
12,4V 75% Není potřeba dobíjet
12,1V 50% Nabijte autobaterii až bude vhodná příležitost
11,9V 25% Baterii ihned nabijte – již dochází k sulfataci
méně než 11,9V 0% Hluboce vybitá baterie, se kterou už se nepokoušejte startovat – okamžitě dobijte ideálně rekondičním cyklem

Proč kontrolovat napětí?

Baterie je konstruována tak, že je v ideálním stavu když je plně nabitá. To je rozdíl oproti Li-Ion akumulátorům, které jsou zase v ideálním stavu pokud se jejich nabití pohybuje mezi 40 – 80%. Pokud není autobaterie plně nabitá, dochází k jejímu stárnutí – degradaci.

Jednoduchou kontrolou napětí baterie alespoň během zimy zjistíte ještě dříve než se tomu stane, že nenastartujete. Dobitím vybité autobaterie zase prodloužíte její životnost.

Kontrola napětí je přitom nutnou činností u aut, která více stojí než jezdí a u kterých elektronika vozu i když malou tak neustálou spotřebou pomalu a nenápadně baterii vybíjí.