Právě jsme čerstvě naskladnili nové autobaterie!

Napětí autobaterie

jak vybratvyhledavackuryr

Napětí autobaterie je nejzákladnějším ukazatelem toho jak na tom naše autobaterie je.

Jak zkontrolovat napětí autobaterie?

Kontrolu napětí autobaterie lze provést kterýmkoli obyčejným multimetrem nastaveným na rozsah 20V a přiloženým na svorky autobaterie. Měření samozřejmě provádějte v klidovém stavu akumulátoru bez zátěže - ne hned po jízdě (musí se ještě ustálit chemické procesy vzniklé dobíjením za jízdy), ne se zapnutým autorádiem a rozsvícenými světly. Ideální je tedy nějakou dobu počkat aby se auto tzv. “uspalo”. Většinou se doporučuje jako dostatečný interval 20 - 30 minut.

Průběžnou kontrolu napětí i dobíjení lze sledovat také pomocí obyčejného voltmetru do zásuvky zapalovače. Tato hodnota je sice orientační, ale rozhodně lepší než nic.

V některých vozidlech - dnes už je to prakticky rarita je voltmetr součástí přístrojového štítu. V takovém případě můžete hodnotu kontrolovat pravidelně.

Správné napětí autobaterie

Běžné napětí ve kterém se autobaterie nejčastěji pohybuje je mezi 12,2 - 12,8V přičemž většinou se považuje za nabitý akumulátor s napětím nad 12,6V a za vybitý akumulátor s napětím nižším než 12,2V. Pokud klesne napětí pod 12,2V je dobré akumulátor co nejdříve nabít buď nabíječkou nebo delší jízdou.

Při startování klesá napětí autobaterie podle jejího stavu, stavu a stáří vozidla a venkovní teploty krátkodobě i pod 10V. 

Napětí Stav nabití Co dělat
více než 12,6V 100% Není potřeba dobíjet
12,4V 75% Není potřeba dobíjet
12,1V 50% Nabijte autobaterii až bude vhodná příležitost
11,9V 25% Baterii ihned nabijte - již dochází k sulfataci
méně než 11,9V 0% Hluboce vybitá baterie, se kterou už se nepokoušejte startovat - okamžitě dobijte ideálně rekondičním cyklem

Proč kontrolovat napětí?

Baterie je konstruována tak, že je v ideálním stavu když je plně nabitá. To je rozdíl oproti Li-Ion akumulátorům, které jsou zase v ideálním stavu pokud se jejich nabití pohybuje mezi 40 - 80%. Pokud není autobaterie plně nabitá, dochází k jejímu stárnutí - degradaci.

Jednoduchou kontrolou napětí baterie alespoň během zimy zjistíte ještě dříve než se tomu stane, že nenastartujete. Dobitím vybité autobaterie zase prodloužíte její životnost.

Kontrola napětí je přitom nutnou činností u aut, která více stojí než jezdí a u kterých elektronika vozu i když malou tak neustálou spotřebou pomalu a nenápadně baterii vybíjí.

jak vybratvyhledavackuryr