Jak nabíjet autobaterii?
Autobaterii nabíjejte nabíječkou speciálně určenou pro nabíjení autobaterií. Reálně můžete nabít autobaterii třeba i laboratorním zdrojem, který vám umí dodat potřebné napětí a proud, museli byste si ale hlídat čas po který autobaterii tímto způsobem nabíjíte. Na internetu můžete najít videa jak lidé nabíjí autobaterii kde čím, třeba krátkodobě i invertorovou svářečkou. To ale rozhodně nemůžeme doporučit.
Nejlepším způsobem jak autobaterii nabít je použít inteligentní mikroprocesorovou nabíječku renomované značky, která zajistí jak kvalitní nabíjení (nabíjení, které nebude zkracovat životnost akumulátoru například přebíjením a naopak ji v některých případech prodlouží nějakým rekondičním programem), tak zajistí bezpečné nabití.
Jak dlouho se nabíjí autobaterie?
Délka nabíjení autobaterie záleží od její kapacity, stavu nabití a nabíjecího proudu. Velmi zevrubně lze odhadnout doba nabíjení vybitého akumulátoru takto: kapacita akumulátoru (například 80Ah) děleno nabíjecí proud (například 4A). V tomto případě by nabíjení do plna trvalo zhruba 80/4 tedy 20 hodin.
To je ale skutečně velmi orientační výpočet. Za prvé k nabíjení zcela vybitého akumulátoru by mělo docházet pouze výjimečně (takový stav mu zásadně škodí již v řádu hodin), za druhé je dnes převážná většina nabíječek autobaterií řízená mikroprocesorem, takže podle typu nabíječky a značky nabíjí akumulátor více či méně inteligentně.
Nabíjení neodpojené autobaterie
Že by se autobaterie měla nabíjet odpojená od vozidla je do jisté míry mýtus i když založený na reálných předpokladech. Výrobce vozidla i akumulátoru i nabíječky se chce chránit před způsobením škody. Navíc nikdo nedokáže určit jakou trojkombinaci zvolíte – tedy jaké vozidlo jakou nabíječkou a jaký akumulátor budete nabíjet.
Jiná situace nastane při nabíjení 4 roky starého vozu inteligentní nabíječkou přes noc jako příprava akumulátoru na zimu, jiná zase při nabíjení 30 let starého vozu s četnými zásahy do elektroinstalace za dobu života vozidla s autobaterií ve stádiu klinické smrti, kterou budete nabíjet 40 let starou nabíječkou ruské výroby proudem 40A.
Nabíjení autobaterie připojené normálně ve vozidle je rizikové principiálně z těchto důvodů:
- Ve vozidlech se nachází čím dál více elektroniky, která je založená na mikroprocesorech, citlivých senzorech a datových sběrnicích. Tato elektronika je poměrně citlivá na správné napětí a to zejména řídící jednotky.
Moderní inteligentní nabíječky mají celou řadu ochranných mechanismů, které eliminují rizika která může udělat třeba nekvalifikovaná obsluha nabíječky – například přepólování, snaha o nabití akumulátoru v extrémně špatném stavu, snaha o nabití akumulátoru o úplně jiném napětí, apod.). - Při nabíjení autobaterie dochází k produkci vodíku, který v určité koncentraci s kyslíkem tvoří výbušnou směs.
- Nabíjení se provádí jak jinak než elektrickým proudem, což s sebou samo o sobě nese určité riziko třeba požáru (například závada na nabíječce). Představte si že nabíječka je v motorovém prostoru u baterie, vozidlo je plné benzínu a hned vám bude jasné, proč vám nikdo v manuálu neřekne že se má nabíjet akumulátor ve vozidle.
Problém u dnešních aut je právě v elektronice, která je za prvé citlivá a za druhé vyžaduje ideálně trvalé napájení. Zatímco u starého auta jste odpojili autobaterii a jediné co jste museli po znovuzapojení nastavit byly hodiny, u dnešního auta může odpojení akumulátoru auto rozhasit tak, že zapomene různé adaptační hodnoty.
Pro tyto případy existují speciální přípravky, které umožňují poskytnout alespoň základní napětí po dobu odpojení autobaterie všem potřebným řídícím jednotkám. Jedná se o zařízení, které se připojuje buď přes zapalovač (pokud jej má auto neustále pod napětím) nebo přes diagnostickou OBD2 zásuvku.