Jak nabíjet autobaterii v autě?
V manuálu snad každé nabíječky autobaterií najdete varování, že byste měli autobaterii nabíjet mimo vozidlo. Výrobce se tím brání proti případným škodám na vozidle ať už z pohledu elektroniky tak z pohledu případného požáru vozidla. Nabíjení není zcela 100% bezpečná činnost. Při nabíjení dochází k uvolňování vodíku, který při dosažení určité koncentrace může explodovat například při zkratu.
Například my autobaterie v našich vozidlech nabíjíme výhradně v autech ať už se jedná o auto z roku 1977, 1995 nebo i z roku 2021. Při dodržení určitých zásad se není čeho bát. Pokud máte obavy nabíjejte pod dozorem abyste mohli zasáhnout když dojde k nějakému problému.
Používejte jen kvalitní nabíječky
Základem je použití kvalitní značkové mikroprocesorové nabíječky. Ta eliminuje pomocí bezpečnostních mechanismů celou řadu chyb, které mohou nastat například při správném zapojení nabíječky, při snaze nabíjet autobaterii se závadou.
Moderní nabíječky jsou koncipovány pro nabíjení různých typů autobaterií a je při jejich návrhu počítáno s tím, že budou používány i například jako takzvané udržovací nabíječky – běžné je to třeba i u velmi drahých vozů, které jezdí jen někdy – tato auta jsou na nabíječce v podstatě neustále. Nabíječka se po plném dobití autobaterie přepne do tzv. udržovacího režimu kdy baterku nabíjí velmi nízkým konstantním proudem.
Vždy čtěte manuál k vozidlu
Číst manuál k vozu se vyplatí. Je možné, že vaše auto má speciální vývody určené pro nabíjení či startování pomocí startovacích kabelů. Například Porsche Cayenne, VW Touarech či Audi Q8 měli autobaterie umístěné pod sedadlem řidiče a navíc pod krytem. Tam by se Vám nabíječka připojovala opravdu špatně. Pro účely dobíjení jsou kladný a záporný pól vyvedeny v motorovém prostoru.
U vozidel s inteligentním dobíjením – často kombinace start-stop a systémů určité rekuperace energie je na baterii připojena další řídící jednotka, která řeší tzv. „battery management“ tedy řídí její dobíjení. U některých vozidel se v manuálu dočtete že nabíječku máte připojovat právě na určitá místa z toho důvodu, aby řídící jednotka věděla, že došlo k dobíjení autobaterie a upravila tak další nabíjecí parametry při jízdě.
Nepoužívejte nestandardní nabíjecí programy
Kdy se ale nabíjení ve vozidle vysloveně nedoporučuje je používání různých speciálních režimů které mohou nabíječky umožňovat. Jedná se o různé režimy obnovy autobaterie, rekondice, oživování autobaterie a podobně. Tyto režimy mají za cíl docílit pomocí elektrického proudu a jeho střídání desulfutace – tedy odstranění usazenin v autobaterii a jejich uvolnění zpět do elektrolytu. Tyto režimy většinou používají buď vyšší napětí nebo pulzní nabíjení, kdy je proud dodáván do autobaterie v pulzech. Ani vysoké napětí ani elektrické pulzy nemusí dělat dobře citlivým řídícím jednotkám v moderních automobilech.
Při vyšších proudech a napětí a při nabíjení zejména už prakticky mrtvé autobaterie může docházet i k znatelně vyššímu vzniku plynů (baterie tzv. plynuje). Takže i z tohoto pohledu zde je daleko vyšší riziko než u standardního dobíjení autobaterie.